Nákresy:
Schéma čtyřdobého zážehového motoru
1 – válec chlazený vodou,
2 – píst utěsněný pístními kroužky,
3 – ojnice,
4 – klikový hřídel,
5 – horní díl klikové skříně,
6 – spodek klikové skříně.
Pracovní oběh dvoudobého zážehového motoru
1 – válec,
2 – hlava,
3 – píst,
4 – ojnice,
5 – klika s protizávažím,
6 – skříň,
7 – sací kanál,
8 – výfukový kanál,
9 – přepouštěcí kanál.
Pracovní oběh dvoudobého zážehového motoru se uskuteční za dva zdvihy pístu tj. za jednu otáčku klikového hřídele.
a) Píst se pohybuje z horní polohy směrem dolů. Otevírá se výfukový kanál, spaliny odchází do výfuku.
b) Při pokračujícím pohybu pístu směrem dolů je dokončován výfuk spalin a zároveň dochází k postupnému otevírání sacího kanálu a začíná nasávání směsi.
c) Po dosažení dolní úvrati se píst opět dává do pohybu směrem nahoru a dochází k uzavření obou kanálů výfukového i sacího.
d) Píst pokračuje v pohybu směrem nahoru a dochází ke stlačení směsi. Zároveň je nasávána palivová směs do prostoru pod píst.
Pracovní oběh čtyřdobého zážehového motoru
a) První zdvih – sání
Je otevřený sací ventil, a je nasávaná palivová směs.
Píst se pohybuje směrem dolů z polohy I do polohy II.
b) Druhý zdvih – stlačování
Píst se pohybuje z dolní úvrati II do horní I
Dochází ke stlačování palivové směsi.
Oba ventily jsou uzavřeny.
c) Zážeh
d) Třetí zdvih – expanze
Spaliny expandují, tlačí píst dolů do polohy II.
Oba ventily jsou uzavřeny.
Krátce před polohou II se otevírá výfukový ventil.
Expanze je jediným zdvihem, kdy se koná práce.
e) Čtvrtý zdvih – výfuk
Otevřený je pouze výfukový ventil. Píst se pohybuje nahoru do polohy I a vytlačuje z válce spaliny.